راهنمای خرید بخاری

راهنمای خرید بخاری گازی خانگی

راهنمای خرید بخاری گازی، مقایسه ی بخاری گازی با برقی، راهنمای خرید بخاری بدون دودکش و دیواری، معایب بخاری شومینه گازی

راهنمای خرید بخاری گازی 

با نزدیک شدن به فصول زمستان، باید به فکر خریدن یک بخاری مناسب و خوب باشیم تا علاوه بر گرم نمودن فضای منزل، از نظر ایمنی هم کاملا مطابق با استاندارهای لازم باشد و با خیال راحت و به دور از هرگونه نگرانی، از زندگی در زمستان لذت ببریم. اما اشتباهی که خیلی از دوستان انجام میدهند، همیشه دنبال زیبایی و یک برند خاص هستند. ولی دقت کنید برای خرید یک بخاری، همیشه کارایی و ایمنی را اولویت اول قرار دهید و این نصیحت من رو جدی بگیرید. در این مقاله قصد داریم، هر آنچه برای خرید یک بخاری گازی نیاز است را بازگو کنیم و به همین منظور برای فهم بیشتر کاربران فروشگاه اینترنتی وازم خانگی گسترکالا، موضوع را به صورت پرسشی بیان خواهیم کرد، البته اجازه بدید قبل از شروع، چند اصطلاح بکار رفته در بخاری های گازی را تعریف کنم تا با درک بیشتری مطالب مربوط به راهنمای خرید بخاریرا مطالعه فرمائید.

اصطلاحات مهم در بخاری گازی

تولید حرارت یا ظرفیت حرارت یا قدرت حرارت: مقدار گرمایی است که یک بخاری از خود تولید می کند و واحد آن کیلو کالری می باشد و بر اساس نوع بخاری گازی به 7000-9000-10000-12000 و بالاتر تقسیم می شود.

رده انرژی یا بازده خالص تولید گرما یا گرید: تعیین میزان مصرف انرژی هر بخاری براساس حروف انگلیسی – به سمت A بهترین و به سمت Z بدترین مصرف انرژی

برچسب انرژی: خط های موازی رده انرژی که بر روی کالاهای لوازم خانگی درج می شود. تا رده انرژی آن محصول، کاملا مشخص باشد.

در شکل زیر میتوانید رده انرژی و همچنین برچسب انرژی را مشاهده فرمائید.

راندمان انرژی: نسبت انرژی خروجی بخاری به ورودی آن

هیزم شومینه یا سرامیک : چوب های شومینه در بخاری های گازی، تاثیری در افزایش یا کاهش تولید حرارت نداشته و فقط باعث هدایت گرما به سمت روبروی خود می شوند.

گاونر: فشار گاز ورودی به بخاری را تنظیم خواهد کرد. و در هنگام تغییرات فشار ورودی، باعث جلوگیری از خاموش شدن بخاری می شود.

ترموکوپل (سنسور حرارتی یا ترموسوییچ): تنظیم شعله ی بخاری را بر عهده دارد و باعث خاموش شدن بخاری هنگام زیاد شدن شعله و یا گرم شدن بیش از حد بدنه بخاری می شود. همچنین اگر به هر دلیلی شعله ی آتش خاموش شود، جریان گاز را مسدود خواهد کرد.

سیستم ODS: هنگامی که اکسیژن فضای محیط به 18 درجه یا پایین تر برسد، بخاری خاموش و با مطلوب شدن اکسیژن دوباره ی فضای محیط، به صورت اتوماتیک روشن می شود.

1 – من میخواهم بخاری گازی بخرم، چه مشاوره هایی قبل از خرید برای اینجانب دارید ؟

قبل از تصمیم به خرید بخاری گازی، دو نکته مهم و اساسی را در نظر بگیرید، اولین نکته از تجربیات دیگران استفاده کنید. پرس و جو کنید چه نوع بخاری هایی امتحان خود را پس داده و از نظر ایمنی و کارایی بهترین بوده اند. دومین نکته، حتما بخاری گازی خود را متناسب با فضای منزل خود انتخاب کنید و اگر بخاری گازی با تولید حرارت بیشتر یا کم تر از فضای خانه ی خود انتخاب کنید، قطعا در آینده دچار مشکل خواهید شد، چون هر بخاری، مصرف انرژی و تولید حرارت مختص به خود را دارد.

نتیجه: استفاده از تجربیات دیگران، انتخاب بخاری متناسب با فضای منزل

2- چند نوع بخاری داریم و کدام یک برای من مناسب تر است ؟

در کل 3 نوع بخاری داریم، به ترتیب عبارتند از بخاری گازی زمینی، بخاری دیواری، بخاری برقی

بخاری های گازی زمینی: قدرت تولید حرارت بیشتری را نسبت به سایر بخاری های موجود در بازار دارند و همچنین نصب و جمع آوری راحتری دارند. در صورتی که در بخاری های دیواری علاوه بر نصب و جمع آوری پردردسر، قدرت تولید حرارت کمتری دارند و فقط برای منازل و اتاق های کوچک مناسب می باشند. تنها مزیت بخاری های دیواری، اشغال جای کمتر نسبت به بخاری های گازی زمینی می باشند.بخاری گازی دیواری این نوع بخاری فقط برای فضاهای کوچک (زیر 50 متر مربع) مانند محل کار و یا اتاق با مساحت کوچک طراحی شده است و نهایت تولید حرارت آن 7000 کیلو کالری می باشد. اگر قصد دارید از بخاری های دیواری بدون دودکش استفاده کنید، حتما در فضاهای باز مانند مغازه ها از آن استفاده کنید، و به هیچ عنوان در مکان های درب بسته مانند منزل، دستشویی، حمام، انباری و… توصیه نمی شود.( ضمن اینکه ممنوع می باشد)

بخاری برقی : اگر در نظر دارید در فضای های کوچک از این نوع بخاری استفاده کنید، باید بدانید مصرف فوق العاده بالایی متوجه این نوع بخاری بوده و براساس 1000 الی 2000 ولت، طراحی شده است. هر چند بازده خالص حرارت آن 100 درصد است، ولی باید در نظر داشته باشید، نحوه ی کنترل این نوع تبدیل، خود باعث اتلاف انرژی خواهد شد و به دلیل اینکه هزینه ی مصرف برق در ایران نسبت به گاز بیشتر است، اصلا مقرون بصرفه نیست.

نتیجه : بخاری های گازی زمینی بهترین انتخاب و بخاری های بدون دودکش اصلا توصیه نمیشود.

3- بودجه ی من برای خرید بخاری محدود است، آیا میتوانید کمکم کنید، بهترین خرید را داشته باشم ؟

بله حتما. قیمت بخاری گازی بر اساس نکات ذیل تعیین و مشخص می گردد.

هر چقدر بخاری دارای ظرفیت حرارتی بیشتری باشد، هزینه ی خرید آن بیشتر است. ظرفیت حرارتی بخاری به ترتیب برابرند با 7000، 12000،10000،90000 و بالاتر ( واحد آن کیلو کالری می باشد).

اگر بخاری از ورق فلزی سنگین ساخته شده باشد و همچنین رنگ آن از نوع نسوز باشد، باز مجبور به پرداخت هزینه برای ویژگی فوق هستید.

4 – چگونه من متناسب با مساحت منزل، بخاری گازی خریداری کنم؟

اولین راه پیشنهادی ما بر اساس فرمول ریاضیات می باشد. شما ابتدا مساحت منزل خود را بر اساس متر مربع، در عدد 3 ضرب کنید، جواب معادله فوق را نگه دارید، از سوی دیگر، عدد تولید حرارت بخاری بر حسب کیلو کالری را تقسیم بر 24 کنید، جواب بدست آمده را با جواب معادله در مرحله اول مقایسه کنید اگر اختلاف ناچیز بود بخاری فوق مناسب می باشد.

به عنوان مثال، مساحت منزل مورد نظر ما 165 متر مربع می باشد، قصد داریم بخاری گازی متناسب با متراژ 165 متر مربع خریداری کنیم.

165 متر مربع ضربدر 3 = 495

12000 تقسیم بر 24 = 500

ملاحظه میکنید اختلاف بین دو عدد 5 می باشد و بخاری گازی کاملا مناسب این مساحت می باشد.

دومین راه پیشنهادی بر اساس تجربیات گذشته می باشد.

برای فضاهای 50 متر مربع = بخاری گازی با ظرفیت حرارتی 5 الی 6 هزار کیلو کالری. بخاری های دیواری نیز برای این متراژ مناسب می باشند.

فضاهای 50 الی 70 متر مربع= بخاری گازی با ظرفیت حرارتی 7 الی 9 هزار کیلو کالری

برای فضاهای 70 متر مربع به بالا= بخاری گازی با ظرفیت حرارتی 12 هزار کیلو کالری

برای فضاهای بزرگ نظیر سالن پذیرایی، نیازمند بخاری های شومینه دار هستید.

نکته: هیچ موقع مدل بخاری گازی را با ظرفیت حرارتی اشتباه نگیرید و این دو کاملا متمایز از یکدیگر هستند.

5- بخاری های بدون دودکش برای من مناسب است یا با دودکش ؟

بخاری های گازی بدون دودکش دارای سیستم ایمنی ODS می باشند. (ODS در قسمت اصطلاحات مهم بخاری توضیح داده شده است) اما نکات مهمی که برای بخاری های بدون دودکش باید در نظر بگیرید، فقط مجاز به استفاده در مکان های فضای باز که دارای تهویه ی خوب باشند، هستید و در محیط های سر بسته اکیدا ممنوع می باشد مانند: دستشویی، انباری و پارکینگ، حمام و زیر راه پله و همچنین اتاق خواب و زیر شیروانی، امیدوارم این نکته را کاملا جدی بگیرید چون سالانه تعداد زیادی از انسان ها بدون توجه به این نکات ایمنی، جان خود را از دست می دهند. ( بخاری های بدون دودکش به دلیل انتشار مونو اکسید و دی اکسید کربن در فضا باعث افزایش گازگرفتگی و در نتیجه مسمویت افراد می شوند).

نتیجه : توصیه می کنم از بخاری های گازی زمینی با دودکش استفاده کنید. و از بخاری های بدون دودکش فقط در فضاهای باز و مساحت کوچک استفاده کنید.

6– تفاوت سنسور حرارتی ( ترموکوپل) در بخاری های گازی با سیستم ODS چیست ؟ و کدام بهتر است؟

یک بخاری گازی باید مجهز به هر دو سیستم باشد. ولی بعضی از شرکت های تولید کننده ی بخاری، از سیستم ODS غافل شده و فقط به ترموکوپل (ترموسوییچ) بسنده می کنند. ODS نقش تنظیم نمودن اکسیژن هوا و همچنین خاموش کردن بخاری ( هنگام رسیدن اکسیژن هوا به 18 درجه و پایین تر) را برعهده دارد، در صورتی که ترموکوپل یا سنسور حراتی فقط نقش خاموش کردن بخاری هنگام زیاد بودن شعله، داغ شدن بیش از حد بدنه ی بخاری و قطع جریان گاز ورودی هنگام خاموش شدن شعله را برعهده دارد و به طبع سیستم ODS بهتر می باشد (جلوگیری از گازگرفتگی افراد ). ترموکوپل بر اساس قانون استاندارد کشور یک اجبار است و بیشتر از 90 درصد بخاری های موجود در بازار، مجهز به ترموکوپل می باشند در صورتی که سیستم ODS که نقش مهمتری را ایفا می کند تنها بر روی 50 درصد از بخاری های گازی موجود در بازار نصب شده است.

نتیجه : ODS بهتر از ترموکوپل- در هنگام خرید بخاری گازی بر روی داشتن دو سیستم تاکید داشته باشید.

7- بخاری های گازی شومینه دار ( شومینه گازی ) بهتر است یا معمولی ؟

از معایب بخاری شومینه دار میتوان به نکات ذیل اشاره کرد:

آتش نگرفتن برخی از گازهای تولیدی و در نتیجه انتقال به فضای محیط و به عنوان یک عنصر سمی، میتوانند خطرناک باشند. در ضمن هنگام ترکیب با هوای چرب باعث به وجود آمدن حساسیت تنفسی و چشمی خواهند شد.

باعث خشک شدن بیشتر هوا نسبت به بخاری های معمولی می شوند.

باعث افزایش گاز گرفتگی و ایجاد حوادث جبران ناپذیر برای افراد

نتیجه : بخاری های شومینه فقط جنبه ی زیبایی داشته و در افزایش یا کاهش ظرفیت حرارتی نقشی ندارند. توصیه می کنم از بخاری های گازی معمولی استفاده کنید.( هیزم شومینه فقط نقش هدایت گرما به سمت جلوی بخاری را دارد).

8– کدام بخاری های گازی، مصرف انرژی بهتری دارند؟

در بازار ایران، بخاری با رده انرژی A و B تقریبا وجود ندارد و باید بدنبال بخاری هایی با رده انرژی (C-D-E-D-G) باشید. انرژی به ترتیب در بخاری های دودکش 30 درصد و در بخاری های شومینه 50 درصد تلف خواهد شد.ولی بخاری های دودکش تنها با هدر دادن 1 درصد انرژی، بهینه ترین بخاری های موجود در بازار هستند. لازم به ذکر است کلیه ی بخاری های موجود در بازار، باید دارای برچسب انرژی باشند، در غیر اینصورت فاقد استاندارد می باشند.

نکته : بخاری هایی که راندمان انرژی آنها بالای 70 درصد باشد، میتواند یک انتخاب مطلوب باشد.

نتیجه : بخاری های گازی دودکش بهترین مصرف انرژی را دارند.

9- آیا نوع گاز مصرفی برای تمام بخاری های گازی یکسان می باشد ؟

خیر. دو نوع گاز مصرفی داریم. گاز NG (شهری) و گاز LPG (مایع) که باید بخاری مورد نیاز خود را براساس نوع گاز مصرفی محل زندگی خود انتخاب کنید.

نتیجه : بخاری گازی را متناسب با نوع گاز مصرفی سکونت خود خریداری کنید.

نکاتی در مورد نگهداری بخاری

1- هنگام نصب بخاری

– قبل از بکار اندازی بخاری حتما یکبار توسط سرویس کار مجاز کنترل شود تا از سالم بودن آن کاملا مطمئن شوید.

– گرد و غبار آن کاملا گرفته شود.

2- هنگام جمع آوری بخاری

– هنگام جمع آوری بخاری پس از فصل زمستان، گرد و غبار آن حتما گرفته شود.

– حتما انتهای درپوش و شیر بخاری را مسدود کنید.

– به هیچ عنوان بخاری را با آب نشویید، غیر از مواقعی که سرویس کار مجاز قطعه ای را برای تعمیر جدا کرده و مجبور به شستن آن باشید.( تا خشک نشدن کامل آن قطعه به هیچ عنوان آن را مونتاژ نکنید ).

– بخاری را با استفاده از پارچه یا پلاستیک کاملا بسته بندی کنید تا از نفوذ آب باران و یا برف جلوگیری شود و در نتیجه باعث زنگ زدن آن نشود.

نکات ایمنی در مورد بخاری گازی

– استفاده از بخاری گازی در حمام و دستشویی کاملا غیر مجاز بوده و برای اتاق خواب نیز باید مساحت آن، بالای 12 متر مربع باشد.

– انتهای دودکش باید حداقل یک متر، بالاتر از سطح پشت بام باشد.

– کلاهک های H شکل در مقابل جریان باد مقاوم بوده و از تاثیری گذاری باد داخل لوله جلوگیری بعمل می آورند.

– هنگام نصب بخاری، کلیه ی مسیرهای لوله و دودکش کنترل شود.

– از شلنگ گاز بالای 150 سانتی متر استفاده نکنید و جنس شلنگ از نوع لاستیک باشد.( هر ماه یکبار شلنگ لاستیکی خود را تعویض کنید).

– حتما با استفاده از بست فلزی، ابتدا و انتهای شلنگ گاز را کاملا چفت کنید.

– هنگام روشن بودن بخاری باید لوله کاملا داغ باشد در غیر اینصورت باید فورا با خدمات پس از فروش خود تماس بگیرید. چون ممکن است گازهای سمی و دود، وارد فضای محیط شوند.

– به هیچ عنوان همزمان، از چند بخاری بدون دودکش استفاده نکنید.

– هر از چند گاهی پنجره و درب های منزل خود را کمی باز کنید، تا هوای آزاد و اکسیژن بیشتری در مقابل بخاری قرار گیرد.

– بخاری حتما توسط سرویس کار مجاز نصب شود.

– دقت کنید co (مونو اکسید) حتما از طریق دودکش به خارج از ساختمان هدایت شود. چون co (مونو اکسید) بدون بو و رنگ بوده و قابل تشخیص نیست و علائم آن برای انسان، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می باشد که باید سریعا پنجره ها رو باز و مشکل بخاری را با هماهنگی خدمات پس از فروش برطرف کنید.

– از قراردادن سر دودکش در داخل آب اکیدا خودداری کنید، چون دود داخل آب حل یا جذب نمی شود. و فقط به فضای محیط پخش میشود که فوق العاده میتواند خطرناک باشد.

– اگر تشخیص دادید بخاری شما ناقص سوخته و یا شعله ی آبی نمی سوزد. اطمینان داشته باشید هوای کافی و اکسیژن به بخاری نمیرسد.

– هر چند هفته یکبار، کلاهک دودکش بخاری را کنترل نمایید.

– کلاهک دودکش باعث تنظیم سوخت بخاری و همچنین جلوگیری از ورود آب باران و برف به داخل لوله بخاری می شود.

– لوله های آکاردئونی با گذشت زمان شل میشوند.همچنین علاوه بر داشتن پیچ و خم نامناسب از محل اتصال به دودکش و بخاری خارج خواهند شد.

– به هیچ عنوان از دودکش شومینه به جای بخاری های معمولی استفاده نکنید.

– بر طبق قانون و مقررات ساختمان مبحث 17 میتوان از یک دودکش برای چند بخاری استفاده کرد ولی فراموش نکنید ساختمان باید از نظام مهندسی و همچنین آتش نشانی مجوز رسمی داشته باشد.

– بخاری هایی خریداری کنید که سیستم ODS داشته باشد.

نکات عمومی برای کمک به گرم نگه داشتن فضای منزل 

– دمای استاندارد منزل باید در زمستان 18 الی 21 درجه سانتی گراد و در تابستان 25 الی 27 درجه سانتی گراد باشد.

– هنگام شب، پرده های منزل خود را بکشید تا به خوبی فضا توسط بخاری گرم شود. ولی در روز پرده ها را باز کنید، زیرا انرژی خورشید باعث گرم شدن فضا می شود. جنس پرده را ضخیم در نظر بگیرید تا از اتلاف حرارت از طریق پنجره جلوگیری شود.

– محل اتصال دودکش با دیوار را کاملا عایق بندی و درزبندی کنید.

– هر چند هفته یکبار اتصالات گاز و لوله های بخاری، دودکش و کلاهک تعدیل خود را با دقت بررسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل فرمایید.

– در فضاهای غیر قابل استفاده ، حتما بخاری را خاموش کنید.

– شعله ی بخاری را متناسب با فضای منزل، تنظیم کنید.

قیمت بخاری :

برندهای متفاوتی در حوزه ی بخاری های گازی فعالیت دارند که میتوان به برندهای نیک کالا، مشهد دوام، جهان افروز، ادنیس و… اشاره کرد. اگر به طور میانگین قیمت بخاری های موجود در بازار را اعلام کنیم .

بخاری های گازی زمینی با دودکش : قیمت پایه 220 هزار تومان به بالا بر اساس برند

بخاری های بدون دودکش: قیمت پایه 220 هزار تومان به بالا بر اساس برند

بخاری برقی : قیمت پایه 50 هزار تومان به بالا بر اساس برند